Preview

Arctic XXI Сentury

Advanced search

THE LESSONS OF OLONKHO ARE MEANS OF FORMATING FOR THE ETHNIC IDENTIFICATION OF SAKHA: PREREQUISITES OF INTRODUCTION IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Abstract

This article attempts to pose the problem of the formation of the ethnic identity of a Sakha person in the educational process of school. To solve the problem, the authors propose the introduction lessons of Olonkho into the educational process, taking into account federal state educational standards in the context of ethnopedagogy, Olonkho pedagogy, formed in the educational system of the Sakha Republic (Yakutia). The lessons of olonkho are considered as a mechanism for achieving a positive result in the process of ethnic identification, and the epic itself as an identification marker that allows the Sakha to develop a sense of belonging to the Yakut people through the function of Olonkho inculturation.

About the Authors

Igor Danilov
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


Sargylana Olesova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Айварова, Н.Г. Формирование этнической идентичности в процессе образования / Н.Г. Айварова // Вестник Югорского государственного университета. - 2015. - № 1 (36). - С. 9-16.

2. Волков, Г.Н. Этнопедагогика. - Чебоксары: Чувашкнигоиздат, 1974. - 376 с.

3. Гоголева, М.Т. Изучение героического эпоса олонхо в якутской школе: дисс. канд. пед. наук: 13.00.02. - Якутск: ЯГУ, 1999. - 232 c.

4. Данилов, И.А., Попова Г.С. Модель этнической идентификации человека саха: на материалах олонхо // Инновации и традиции педагогической науки - 2018: сб. материалов конф. - Киров, 2018. - C. 153-159.

5. Ефимов, В.С. Проблемы воспроизводства этнической идентичности народа саха (по материалам этно-социологического исследования) / В.С. Ефимов, А.В. Лаптева, У.С. Борисова // Проблемы истории, филологии, культуры. - 2014. - № 2 (44). - С. 333-349.

6. Ушинский, К.Д. Педагогические сочинения: В 6 т. Т. 1. - М.: Педагогика, 1990. - 416 с.

7. ФЗ № 273 «Об образовании в Российской Федерации». - М.: 2012.

8. Чехордуна, Е.П. Героический эпос - бесценный ларец духовно-нравственного богатства народа саха / Е.П. Чехордуна // Народное образование. - 2012. - № 8. - С. 239-243.

9. Чехордуна, Е.П. Этнокультурные основы педагогики олонхо [Электронный ресурс]: Монография / Е.П. Чехордуна - 2013. - 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).

10. Базисный учебный план для образовательный учреждений Республики Саха (Якутия), реализующих программы общего образования (Принят постановлением Правительства Республики Саха (Якутия) от 30 июня 2005 г., № 373) // http://old.sakha.gov.ru/node/240949 (дата обращения: 05.11.2018).

11. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования (Утвержден приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 6 декабря 2009 г., № 413) // https://минобрнауки.рф/документы/543 (дата обращения: 01.11.2018).


Review

For citations:


Danilov I., Olesova S. THE LESSONS OF OLONKHO ARE MEANS OF FORMATING FOR THE ETHNIC IDENTIFICATION OF SAKHA: PREREQUISITES OF INTRODUCTION IN THE EDUCATIONAL PROCESS. Arctic XXI Сentury. 2019;(3):29-36. (In Russ.)

Views: 335


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2310-5453 (Print)
ISSN 2587-5639 (Online)